αγγλικά σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Εκμάθηση Αγγλικών σε Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες – Τι μας Ξεχωρίζει!

Τα τελευταία χρόνια ακούμε συχνά γονείς και δασκάλους να μιλάνε για μαθησιακές δυσκολίες, έναν όρο που συχνά τρομάζει – λόγω, κυρίως, της ελλιπούς πληροφόρησης. Ωστόσο, η σωστή ενημέρωση και αντιμετώπιση μπορεί να δώσει λύσεις σε κάθε παιδί που αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες, δίνοντάς του την ευκαιρία να μάθει όχι μόνο καλά τη μητρική του γλώσσα αλλά και άλλες ξένες γλώσσες όπως τα αγγλικά.

Τι εννοούμε όμως όταν λέμε μαθησιακές δυσκολίες;

Μία από τις πιο γνωστές και κοινές δυσκολίες στη μάθηση είναι η δυσλεξία. Η δυσλεξία όμως δεν είναι μία ασθένεια αλλά ένα χαρακτηριστικό και συγκεκριμένα μία «νευροποικιλότητα»: Στην πράξη, ο εγκέφαλος ενός δυσλεξικού λειτουργεί διαφορετικά κατά τη διαδικασία της ανάγνωσης και της γραφής σε σχέση με τον λεγόμενο «φυσιολογικό» μαθητή.  Αυτό συμβαίνει επειδή δεν επιτυγχάνει πλήρως τη διαδικασία αναγνώρισης του φωνήματος, της μικρότερης μονάδας ήχου μέσα στη λέξη, η οποία είναι μία από τις βασικές απαιτήσεις για την εκμάθηση της γραπτής γλώσσας.

Τα δυσλεξικά παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν τις ικανότητες και τις ενέργειές τους στο μέγιστο για να διαβάζουν και είναι δυνατόν στο τέλος ενός κειμένου να μην έχουν κατανοήσει επακριβώς όλο το περιεχόμενό του ακριβώς επειδή έχουν καταναλώσει ενέργεια τόσο για να διαβάσουν όσο και για να κατανοήσουν. Επίσης, ο όρος δυσλεκτικά παιδιά διαφέρει από τα δυσλεξικά υπό την έννοια ότι οι πρώτοι έχουν μεγαλύτερη δυσκολία στην ομιλία αντίθετα από τη δυσλεξία στην ανάγνωση και τη γραφή.

Παρ ‘όλα αυτά, τα δυσλεξικά παιδιά είναι ευφυέστατα -μερικές φορές ακόμη και πάνω από το μέσο όρο- και συνήθως πολύ δημιουργικά, βρίσκοντας συχνά τις καταλληλότερες στρατηγικές για να αντισταθμίσουν τις δυσκολίες τους.

Παράλληλα με τη δυσλεξία, μπορεί να εμφανιστούν και άλλες ειδικές μαθησιακές ιδιαιτερότητες  όπως η δυσορθογραφία, η οποία εμφανίζεται με τη μορφή ορθογραφικών λαθών, η δυσγραφία, η οποία αφορά τη δυσανάγνωστη γραφή, και η δυσαριθμησία, μια διαταραχή των δεξιοτήτων υπολογισμού.

Αξίζει να διευκρινιστεί ότι αυτές οι δυσκολίες προκύπτουν όταν ξεκινά το σχολείο, περίπου από την ηλικία των 6 ετών, αλλά υπάρχουν σημάδια που μας επιτρέπουν να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή ακόμη και σε πιο μικρή ηλικία.

Πρώτα απ ‘όλα, η παρουσία καθυστέρησης στην ανάπτυξη της γλώσσας και κατά συνέπεια δυσκολιών στην προφορά, την ορθογραφία αλλά και στην ονομασία αντικειμένων και την εκμάθηση αριθμών, χρωμάτων, ημερών της εβδομάδας και σχημάτων είναι σημάδια που μπορούν να μας προειδοποιήσουν. Άλλες ειδοποιείς διαφορές είναι επίσης η δυσκολία στην παρακολούθηση πολλαπλών κατευθύνσεων και συνηθειών, στις λεπτές κινητικές δεξιότητες (κόψιμο, δέσιμο κορδονιών κ.ά.) και στον συντονισμό (αδέξιες κινήσεις), καθώς και στη διατήρηση της προσοχής.

Το ποσοστό των ατόμων με δυσλεξία εκτιμάται μεταξύ 4-10% επί του συνολικού πληθυσμού αν και για την Ελλάδα δεν μπορούμε να έχουμε σαφή άποψη αφού δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία τα οποία να βασίζονται σε συστηματική έρευνα. Πάντως, η δυσλεξία έχει παρατηρηθεί ότι εμφανίζεται συχνότερα στα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια – 3 αγόρια στα 4 δυσλεκτικά παιδιά. Επιπλέον, το ποσοστό των δυσλεκτικών ή δυσλεξικών ατόμων εξαρτάται από τα διαγνωστικά εργαλεία, το γλωσσικό περιβάλλον και το εκπαιδευτικό σύστημα και σε καμία περίπτωση δεν σχετίζεται με τις πολιτιστικές, τις κοινωνικές, τις μορφωτικές ή τις οικονομικές παραμέτρους μιας χώρας.

Δυσλεξία και αγγλικά: Μια εξαιρετική πρόκληση

Αν και η αγγλική γλώσσα θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολη για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες καθώς πρόκειται για μια μη φωνητική ως επί το πλείστον γλώσσα (δεν διαβάζουμε ό,τι γράφουμε) η κατάκτησή της και από τις ξεχωριστές περιπτώσεις αυτών των μαθητών είναι εφικτή και μπορεί να γίνει με επιτυχία.

Το μυστικό έγκειται στον τρόπο διδασκαλίας και στις ιδιαίτερες ικανότητες αλλά και την ειδική επιμόρφωση των δασκάλων οι οποίοι γνωρίζουν πώς να διδάξουν σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Εξάλλου, σύμφωνα με τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας (blended learning) το μάθημα των Αγγλικών πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα, το μαθησιακό στιλ αλλά και την ετοιμότητα του κάθε παιδιού. Επομένως, υπάρχουν οι κατάλληλες μέθοδοι ακόμη και για τους μαθητές με ιδιαίτερες ανάγκες, όπως οι μαθησιακές δυσκολίες, ώστε να καταφέρουν να διαπρέψουν και στα Αγγλικά – τα οποία συν τοις άλλοις θα τους ανοίξουν νέους ορίζοντες όχι μόνο στη μετέπειτα καριέρα τους αλλά και στον τρόπο μελέτης και σκέψης ήδη από τα σχολικά τους χρόνια.

Μια προσέγγιση πολύ αποτελεσματική είναι η πολυαισθητηριακή μέθοδος διδασκαλίας η οποία βασίζεται στην ταυτόχρονη ενεργοποίηση πολλαπλών αισθήσεων που διευκολύνει στην κατάκτηση της γνώσης. Στο πλαίσιο αυτό, ο δάσκαλος χρησιμοποιεί χρώματα, ήχους και εικόνες, αφή και σώμα ώστε να παρουσιάσει το μάθημα με βιωματικό τρόπο ο οποίος ωφελεί ιδιαίτερα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Αγγλικά για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Στον Εκπαιδευτικό Οργανισμό Κουκά δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις ξεχωριστές ανάγκες των μαθητών και φυσικά δεν θα μπορούσαμε να μην αγκαλιάζουμε και τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι, διαθέτουμε τις κατάλληλες υλικοτεχνικές υποδομές αλλά και τους εξειδικευμένους καθηγητές που θα τους ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση και θα τους βοηθήσουν να ξεπεράσουν τις όποιες μαθησιακές ιδιαιτερότητες.

Επομένως, δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να αποκτήσει πρόσθετες ικανότητες και να διαπρέψει και στην Αγγλική γλώσσα επιλέγοντας το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Ο Εκπαιδευτικός Οργανισμός Κουκά είναι πάντα στη διάθεσή σας για να σας δώσει περισσότερες λεπτομέρειες και να σας λύσει κάθε απορία όσον αφορά τα προγράμματα Αγγλικών, τις μεθόδους διδασκαλίας αλλά και τις επιλογές που έχει ο μαθητής είτε για ιδιαίτερα μαθήματα είτε για online εκπαίδευση είτε για blended learning τη μέθοδο που κάνει το εκπαιδευτικό μας έργο να ξεχωρίζει.

Επικοινωνήστε μαζί μας στο 210 4827654 ή γράψτε μας στο E-mail: kouka.edu@gmail.com και εμπιστευθείτε την εμπειρία και τη γνώση μας αλλά και τις δυνατότητές του παιδιού σας.